Friday, November 21, 2008

Ulasan Buku Pedoman2 Bermazhab dalam Islam


Assalammu’alaikum wrh wbt..

Lamanya ana tak meng’update’ blog ni..

Syukur, alhamdullilah. ana telah habis baca buku “Pedoman2 Bermazhab dalam Islam”.

Ana andaikan ramai juga yang mengetahui dan memahami makna “mazhab”.


Secara ringkasnya, perkataan “mazhab” boleh dikatakan bermakna “jalan” atau “the way of” kerana “mazhab” adalah perkataan bahasa ‘arab. Dalam Islam ad – din, istilah mazhab secara umumnya digunakan untuk 2 tujuan iaitu diperhatikan dari sudut aqidah dan sudut fiqh.

Mazhab aqidah adalah seperti apa yang berkaitan dengan persoalan keimanan, tauhid, qada’ dan qadar, perihal qhaib, kerasulan dan sebagai. Contohnya, mazhab syi’ah, mazhab khawarij, mazhab mu’tazilah dan mazhab ahl sunnah wa al – jama’ah.


Setiap mazhab aqidah mempunyai mazhab –mazhab fiqh yang tersendiri. Contohnya kan, mazhab fiqh bagi mazhab ahl Sunnah wa al – Jama’ah adalah Mazhab Hanafi, Mazhab, Hanbali, Mazhab Maliki dan Mazhab Syafi’e.1

Ada 4 peringkat dalam sejarah kemunculan dan perkembangannnya.

Peringkat 1 : Era Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan para Khulafa’ ar

Rasyidun.


Peringkat 2 : Era pemerintahan Umayyad dan Abassid ( Ketika inilah mazhab2 islam mula muncul dan berkembang)

Peringkat 3 : Era kejatuhan Islam, pada kurun ke 4H/10M, iaitu mazhab –
mazhab Islam tidak lagi berperanan sebagai sumber ilmu kepada umat, bahka hanya tinggal sebagai diikuti dan diterima secara mutlak.

Peringkat 4 : Era kebangkitan semula Islam dan ilmu – ilmunya sama ada dalam konteks mazhab atau ijtihad ulama’ mutakhir.


Sejarah dan latar belakang para imam mujtahid ni terlalu panjang untuk diceritakan tetapi ingin ditekankan bahawa penekenan teladan para imam mazhab dalam menghadapi perbezaan pendapat. Ana teruja dengan nilai – nilai pegangan mereka sebab jika dibaca dan dikaji sejarah dan riwayat hidup mereka, kita akan dapati Imam syafi’e, Imam Ahmad, Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mempunyai sifat bertolak – ansur dan sikap terbuka yang amat tinggi . Mereka menerima teguran dengan hati terbuka yang amat terbuka, membetulkan ajaran yang tersilap, menghormati antara satu sama lain dan saling membanding antara satu sama lain. Masakan tidak? padal awalnya, mereka duduk berguru sesame mereka dan mempunyai sumber yang sama lalu mempunyai tujuan yang sama.


Oleh kerana itu, kita boleh mengambil contoh – contoh teladan para imam mazhab ahl Sunnah wa Jama’ah ini yang disimpulkan seperti :

1. Para imam mazhab membetulkan ajran mereka serta – merta apabila terbukti salah tanpa sikap ragu – ragu tau keberatan.

2. Para imam mazhab saling hormat menghormatiantara satu sama lain. Mereka menghormati ketinggian ilmu serta pendapat di kalangan mereka.

3. Para imam mazhab sendiri ada kalanya mengubah pendapat dan amaan mereka, malah mereka mengesyorkan agar umat islam memilih dan mengambil apa yang terbaik.

4. Para imam mazhab tidak pernah memaksa umat islam untuk bermazhab ataupun mengikuti mana – mana mazhab (samada maliki, syafi’e, hanbali dan hanafi). Setiap individu bebas beramal dengan ilmu masing – masing.

5. Para imam mazhab tidak pernah berhenti daripada mencari dan mengkaji ilmu. Usaha mereka diteruskan sehingga ke akhir hayat, membetulkan mana yang salah dan mengajarkan apa yang baru.

6. Para iman mazhab tidak mementingkan maruah dan kepentingan diri. Bagi mereka, apa yang benar, itulah yang diperjuangkan.


Buku ini juga menekankan pengaruh taqlid dalam kehidupan seharian. Ana juga berpendapat hukum taqlid dalam bermazhab berbeza – beza kepada kemampuan setiap indvidu.

Rashid Rida rahiahullah menerangkan :

Taqlid ialah mengkuti pendapat orang yang dianggap terhormat atau terpecaya dalam masyarakat tentang suatu hokum syariat Islam tanpa memerhatikan benar atau salah baik atau buruk, manfaat atau mudharat hukum yang diikuti tersebut”2

Kemampuan tersebut boleh diukur dari 2 sudut :

1. Kecerdasan akal untuk mengkaji dalil – dalil al – Quran dan al – Sunnah serta hujah para mujtahid sebelumnya.

· Berdasarkan kajian tersebut, seseorang itu mampu mengeluarkan pendapat yang tersendiri ( mujtahid mustaqil ), atau menguatkan 1 pendapat di antara beberapa pendapat yang sedia ada ( mujtahid murajjih ) atau hanya sekadar mengetahui beberapa pendapat yang sedia ada, khasnya pendapat mazhab ikutannya ( mujtahid musta’dil).

· Sebaliknya jika seseorang itu tak mampu mengkaji, dia akan mengikut hasil kajian orang lain sambil memerhatikan dalil serta hujahnya (‘ittiba’) atau jika masih tidak mampu maka dia hanya mengambl pendapat orang tersebut ( taqlid ) tanpa memrhatikan dalil serta hujahnya.

2. Kemudahan Fizikalnya seperti sihat anggota badan untuk bergerak mencari rujukan dan mengkajinya. Juga berkemudahan untuk melakukan seperti masa yang mencukupi, terdapat perpustakaan yang menyimpan koleksi rujukan ilmiah dengan jarak yang sewajarnya.


Di sini dapatlah ana simpulkan, dalam keharmonian hidup bermazhab dan kebahayaan budaya taqlid, penulis buku ini menyaran kita agar :

1. bahawa menuntut ilmu adalah wajib hukumnya ke atas setiap muslim. Bertaqlid tidak termasuk di dalam kategori menuntut ilmu melainkan bagi orang tidak mampu dari sudut kecedasan dan kemudahan fizikal ( seperti orang terencat akal, orang dhaif dan sewaktu dengannya).

2. menetapkan keyakinan diri bahawa menuntut ilmu agama itu mudah seumpama ilmu – ilmu yang lain juga.

3. lazimkan diri untuk menghadiri kuliah agama dan membaca buku bersifat ilmiah. Pastikan setiap pendapatyang dikemukakan disandarkan kepada dalil al – qur’an dan al – Sunnah, diikuti dengan hujah tokoh yang muktabar.Jauhi la kuliah/ buku yang hanya membicarakan agama tanpa dalil dan hujah.

4. beri perhatian dan keutamaan kepada para ustaz dan ustazah yang bergelar “junior”. Alhamdulillah, Negara kita memiliki ramai graduan tempatan maupun luar negara dalam jurusan agama yang mampu menyampaikan ilmu dengan menjauhi kaedah taqlid.

5. Berdoa kepada Allah agar diberi kecerdasan akal dan kemudahan fizikal untuk menuntut ilmu sebagimana firmanNya :

“ Wahai tuhanku, tambahlah ilmuku” [ Taha 20 : 114]


Wallahu'alam....

1 Respon Anda?:

Ikmal said...

salam
bagus, ulasan yg menarik..hehe
sapalah tuan empunya buku yg bg pjm..
bgs betul..hehe