Saturday, January 17, 2009

Bermula Kuliah baru....

Kuliah Lughah A'rab

"Salam.Kelas Bahasa Arab Tahap 2 akan bermula pada 17 Jan 09, dari 11 - 12.30 tengahari.Bertempat di Masjid Hasanah,BBBangi. Diharap dapat menghadirinya."

"Salam.Kelas Bahasa Arab Tahap 2 akan bermula pada 17 Jan 09, dari 11 - 12.30 tengahari.Bertempat di Masjid Hasanah,BBBangi. Sekian dimaklumkan(Ust. Nadzmi)."

"Salam.Disebabkan ana kurang sihat,demam+suara serak.tidak dapat menghadirkan diri untuk mengajar.Ust. Ibrahim dari Mesir akan menggantikan ana.Sekian dimaklumkan"

Ini antara pesanan mesej ringkasan @ SMS yang ana terima sebelum kuliah bermula.Alhamdulillah,sebelum ini ana telah meninjau tempat belajar lughah arab sebanyak yang mungkin..Di KUIS, IIUM dan sebagainya.Mungkin rezeki ana belajar lughah di Bandar Baru Bangi untuk sementara ni. Dan ana amat menghargainya.

Ekceli,ana dah terlambat masuk kuliah,nak cari masjid Hasanah punya lah payah..ana terlupa Seksyen 9 di mana..yang ana ingat masjid ni dekat dengan WARTA..puas pusing2 cari WARTA, al-maklumlah lama tak pergi WARTA.

Bila dah sampai masjid,ana tengok sunyi sepi seram ja masjid ni..tanpa membuang masa, ana buka langkah sederas semut berlari cari tempat kuliah..Tapi sebenarnya, ana tak jumpa di mana.. :D.. Jadi,ana memulakan operasi soal selidik ..malu bertanya lagi sesat jalan kan?

seorang 'ammou sedang berbual dengan rakan2nya.

ana : Assalammu'alaikum pakcik,tumpang bertanya.Di mana kuliah bahasa 'arab Tahap 2?

'ammou : Wa'alaikumussalam.Di sini. ( jarinya menunjuk pintu berdekatan sebelahnya).

ana : Terima kasih.

Dengan lafaz Bismillah, ana pulas tombol pintu dan mengucap, "Assalammu'alaikum"

"Wa'alaikummussalam" Jawab semua yang ada dalam kuliah lughah.Masya Allah, ramainya orang..ana tersenyum malu kerna tahu diri ini telah terlambat datang.huhu,lebih baik lambat dari tidak pergi langsung... :D

Seperkara lagi, ostat yang mengajar ni ostat dari Mesir.Memang happening dan riuh kuliah ni..

Manakan tidaknya,kami tak berapa afham apa yang ostat ni nak terangkan..ostat Ibrahim @ ostat Mesir ni pula tak berapa pandai cakap lughah melayu, susah juga dia nak terangkan panjang lebar..SO, ostat mesir ni ajar kami lughah 'arab, lepastu kami pulak ajar lughah melayu kat ostat ni..bila masing - masing tak afham juga, bahasa isyarat la jalan opsyen terakhir nak bagi betul2 afham kan lughah 'arab ni..penghabisannya, kami dalam kuliah ni banyak terketawa dek muka ostat yang tengah stress cari idea baru nak menjadikan pengajarannya menjadi lebih efektif agaknya...moga2 kuliah ni terus meriah sampai akhir kuliah...

Pelajaran Baru...

Hari ini 2 orang anak saudara ana yang berpipi donat nak belajar memotong bawang..

kisahnya bermula, ana ke dapur nak siapkan bahan2 memasak.tetiba, terlintas seorang budak kecil berumur setahun setengah menarik kerusi sebelah ana..Dengan segala kudrat si kecil ni, dia cuba memanjat kerusi untuk berdiri sama tinggi dengan ana..kecik2 dah pandai ukur sama tinggi eh... :D dia lihat ana tengah potong bawang merah..ana buat tak tahu ja,ana nak lihat respon dia,iman namanya.Iman mula makin dekat dengan ana.mata makin membulat untuk memastikan apa yang ana sedang buat.Dari analisis ana, dia sedang tengok macam mana bawang yang bulat ni dipotong jadi nipis dan berkeping2..ana diam lagi supaya dia kusyuk dengan 'penyembelihan' bawang merah ni..

pastu, dek lama sangat keluarlah sora comelnya, :

Iman : ngah, ni.... (jarinya tunjuk ke arah bawang)

Ana : Ni bawang.baaa waang, bawang..

Iman : wang, wang... ( memang masih pelat lagi, adeih) -matanya pandang tepat untuk mencri kepastian dari ana..ana mengangguk dan senyum.

kemudian bila sudah siap bahan, Iman mula mengusik bawang yang ana telah siap potong.Ana beri dia pisau jem supaya Iman tak ambil pisau yang ana guna.Apa lagi, Iman dengan pantas mempraktikkan apa yang telah dia lihat tadi, dan cuba potong seperti yang ana buat..macam2 la jenis gaya potongan..ish3

Tak lama kemudian, datang kakak nak menyibuk juga..kakak pun nak cuba2 potong bawang...ana cari la pisau jem dan biarkan depa dua orang ni jadi chef potong bawang yang berjaya sementara ana siapkan hidangan tengahari..bila ana nak masak, bawang yang ana potong telah berjaya dipelbagaikan rupa bentuknya oleh 2orang anak saudara yang berpipi donat ni..adieh. apapun,terima kasih2 banyak2 tolong cik2 kecik..^_^

Belajar itu suatu proses pembelajaran kehidupan realiti..

Belajar itu suatu proses memahami kejadian maknawi hidup ni..

Belajar itu suatu proses penerimaan pengetahuan..

Belajar itu suatu proses mengenali potensi diri..

Belajar itu akhirnya kita semakin kembali pada Allahu Rabbuna..

Kerna akhirnya kita akui ilmu-Nya lebih luas dari apa yang kita ketahui...

Maka, bersyukurlah atas nikmatNya!^_^

0 Respon Anda?: