Sunday, September 07, 2008

Salam Seceria Ramadhan

Assalammulaikum wrh wbt...

Selawat kepada junjungan baginda Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarganya serta sahabat - sahabat baginda..' amma ba'du..

Alhamdulillah hari ni merupakan hari ke 7 dalam bulan Ramadhan,umat islam di seluruh dunia telah menunaikan ibadah puasa selama 7 hari..alhamdulillah..

Pada aisyah, bulan Ramadhan ini merupakan 'madrasah ramadhan' yang amat berharga . 'madrasah' ini hanya datang setahun sekali sahaja.aisyah berharap aisyah dapat menghargai 'madrasah' ini dengan sebaik - baiknya.Aisyah berharap sohib-sohibah tidak mempersia - siakan peluang keemasan ini..


Amalan - amalan sunat

Sebenarnya ada banyak amalan sunat yang boleh dilakukan dalam bulan yang mulia ni..

tapi, aisyah ingin menekankan 2 amalan sunat yang mudah dilakukan tapi payah nak buat..alif pa dal ya,apa dia?apa dia 2 amalan tu erk?


1. Zikrullah


Kadang - kadang kita ingat,kadang - kadang kita lupa nak berzikir..maklumlah, zaman kini lambakan pelbagai lagu dihidangkan sebagai hiburan masa kini..apatah lagi ditambah dengan kecanggihan teknologi yang memudahkan aplikasi muat turun lagu a.k.a. download kata omputeh..aisyah tahu dan tentunya sohib - sohibah tahu bahawa mereka yang banyak zikrullah ( mengingati Allah ) adalah mereka yang mendekati Allah..

Justeru,

" Ya Allah. ya rabbuna,

masukkanlah kami semua hamba - hambaMu dalam golongan

yang sentiasa mengingatiMu dan memujiMu. Jadikanlah sahabat aisyah dan aisyah juga termasuk golongan yang diredhaiMU...amiiin..."


2. Aktiviti Pembacaan Al - Quran


Ini pun masalah yang serius kalau seminggu 1 muka surat ja qara' al - quran..Ai baca majalah buleh pula sampai belakang kulit majalah..sama - samalah kita semua mencari masa untuk melakukan aktivti pembacaan al-quran..Sempena "Madrasah Ramadhan" tahun ini, aisyah ingin mengajak sama-sama memanfaatkan bacaan Al - Quran..ala, kalau boleh study sampai lewat malam, takkan tak dapat nak luangkan masa membaca Al - Quran kan?aisyah pun sedaya upaya mencari masa untuk aktiviti yang mulia ni..

Tentu sohib - sohibah maklum di negara Timur Tengah, tadabbur Al- Quran di khalayak umum adalah sesuatu yang lumrah.. Di mana - mana tempat hatta tempat perhentian bas pun, mereka menghabiskan masa dengan membaca Al - quran..rajin mereka kan?


aisyah pun ada juga hambatan assignment, persembahan slaid, test - test yang tak sudah sudah..dan coretan analisis projek tahun akhir di kaca komputer...kesemua ni menagih perhatian persis anak kecil dari aisyah...tetapi aisyah mahu aktiviti membaca al -quran termasuk dalam senarai rutin harian....tak lupa juga, abi dan ummi selalu berpesan baca kalamullah ini walau di mana berada.....dan aisyah kagum dengan mereka yang punya banyak masa untuk al - quran,masya allah..semoga kita semua termasuk ke dalam golongan madhatillah..amiiin..


Di sini, aisyah letak lirik lagu inteam untuk renungan besama..





Kebesaran Al Qur'an

Al-qur'an panduan penunjuk jalan

Sunnah rasul penerang kegelapan

Untuk kita sampai kepada Allah

Al-quran boleh menenangkan hati

Dan melapangkan jiwa

Elok dibaca dengan adabnya dan difahami

Jika tidak bukan saja tidak dapat pahala

Berdosa pula...

Bila Al-Quran mekar di hati

Dan sunnahnya mengawal peribadi

Pasti hidup kan dirahmati

Di dunia dan akhirat

Al-quran mengandungi hikmah

Dengan keberkatannya

Sunnah rasul jadi ikutan

Jadi amalan dalam kehidupan

Tenang jiwa hidup bahagia

Itulah jaminannya




Jadi, amalan zikrullah dan membaca al -quran ini nampak seperti sukar..aisyah percaya amalan sunnah ini MAMPU membantu dalam kehidupan seharian...ada sohibah aisyah, Cik Lin juga sentiasa berpesan, kalau kita rajin mengingati Allah,Allah juga kan mengingati kita...




0 Respon Anda?: