Tuesday, January 20, 2009

PR Kampus 2008/09


KUALA LUMPUR: Pilihan raya kampus (PRK) yang berlangsung semalam di Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Malaya (UM) berjalan lancar tanpa insiden tidak diingini.PRK yang diadakan bagi memilih ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2008/2009 di dua universiti berkenaan berlangsung tanpa sebarang masalah walaupun sebelum ini berlaku sedikit kekecohan pada hari penamaan calon.Menurut jurucakap Unit Perhubungan Media UM, walaupun pada hari penamaan calon berlaku sedikit kekecohan, namun pada hari membuang undi segalanya berjalan lancar.“Tiada sebarang kejadian atau kekecohan berlaku serta proses membuang undi yang diadakan di kolej kediaman dan Dewan Tunku Canselor berjalan lancar,” katanya.

Sebanyak 41 kerusi dipertandingkan bagi PRK kali ini dengan sembilan daripadanya adalah kerusi umum.

Sementara itu, di UPM proses membuang undi berjalan seperti yang dijadualkan walaupun pada Khamis lalu wakil pelajar dari pergerakan Pro-Mahasiswa mendesak pentadbiran menangguh hari membuang undi.Ini berikutan mereka mendakwa tempoh yang diberikan untuk menjalankan kempen terlalu singkat dan pelajar dari jurusan Perubatan tidak berpeluang bertanding kerana masih bercuti.
Dalam pada itu, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang sepatutnya menjalankan proses membuang undi semalam terpaksa menangguhkannya pada Khamis ini berikutan pelajar diberikan cuti mengejut Jumaat lalu kerana masalah bekalan air.Berikutan itu, proses penamaan calon diadakan semalam dan pelajar menjalankan tanggungjawab memilih ahli MPP Khamis ini.
Sebanyak 29 kerusi dipertandingkan di UIAM membabitkan lima kerusi umum dari 24 fakulti dengan proses penamaan calon bermula jam 8.30 pagi.
Di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), PRK yang dijalankan pada 15 Januari lalu menyaksikan kemenangan berpihak kepada barisan pro-Aspirasi yang membolot sekurang-kurangnya 20 daripada 34 kerusi yang dipertandingkan.Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumninya, Profesor Datuk Dr Mohamad Abd Razak, ketika mengumumkan keputusan pilihan raya itu, berkata barisan Pro-Mahasiswa memiliki 13 kerusi dengan tiga daripadanya menang tanpa bertanding.Mengulas mengenai PRK yang dijalankan, beliau menegaskan tiada sebarang kontroversi berlaku dan proses membuang undi di UKM berjalan lancar.“Terdapat sedikit insiden kecil, namun ia tidak mengakibatkan ketidakstabilan,” katanya.Oktober tahun lalu, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron, berkata semua IPTA diberi kebebasan menentukan tarikh pilihan raya kampus masing-masing bagi memilih ahli MPP sesi 2008/2009 berikutan kekangan termasuk pelajar berdepan minggu peperiksaan dan apungan (ulang kaji) yang menyebabkan pemilihan itu tidak dapat dijalankan serentak.
Sebanyak 10 IPTA mengadakan pemilihan MPP sesi 2008/2009 pada Oktober hingga Disember tahun lalu, iaitu Universiti Utara Malaysia, Universiti Malaysia Sarawak, Universiti Malaysia Sabah, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Universiti Malaysia Terengganu, Universiti Teknikal Malaysia Melaka, Universiti Malaysia Pahang, Universiti Malaysia Perlis, Universiti Darul Iman Malaysia serta Universiti Malaysia Kelantan.
aisyahumaira : huhu semester ni tak berpeluang nak undi pilihan raya kampus T_T..

Saturday, January 17, 2009

Bermula Kuliah baru....

Kuliah Lughah A'rab

"Salam.Kelas Bahasa Arab Tahap 2 akan bermula pada 17 Jan 09, dari 11 - 12.30 tengahari.Bertempat di Masjid Hasanah,BBBangi. Diharap dapat menghadirinya."

"Salam.Kelas Bahasa Arab Tahap 2 akan bermula pada 17 Jan 09, dari 11 - 12.30 tengahari.Bertempat di Masjid Hasanah,BBBangi. Sekian dimaklumkan(Ust. Nadzmi)."

"Salam.Disebabkan ana kurang sihat,demam+suara serak.tidak dapat menghadirkan diri untuk mengajar.Ust. Ibrahim dari Mesir akan menggantikan ana.Sekian dimaklumkan"

Ini antara pesanan mesej ringkasan @ SMS yang ana terima sebelum kuliah bermula.Alhamdulillah,sebelum ini ana telah meninjau tempat belajar lughah arab sebanyak yang mungkin..Di KUIS, IIUM dan sebagainya.Mungkin rezeki ana belajar lughah di Bandar Baru Bangi untuk sementara ni. Dan ana amat menghargainya.

Ekceli,ana dah terlambat masuk kuliah,nak cari masjid Hasanah punya lah payah..ana terlupa Seksyen 9 di mana..yang ana ingat masjid ni dekat dengan WARTA..puas pusing2 cari WARTA, al-maklumlah lama tak pergi WARTA.

Bila dah sampai masjid,ana tengok sunyi sepi seram ja masjid ni..tanpa membuang masa, ana buka langkah sederas semut berlari cari tempat kuliah..Tapi sebenarnya, ana tak jumpa di mana.. :D.. Jadi,ana memulakan operasi soal selidik ..malu bertanya lagi sesat jalan kan?

seorang 'ammou sedang berbual dengan rakan2nya.

ana : Assalammu'alaikum pakcik,tumpang bertanya.Di mana kuliah bahasa 'arab Tahap 2?

'ammou : Wa'alaikumussalam.Di sini. ( jarinya menunjuk pintu berdekatan sebelahnya).

ana : Terima kasih.

Dengan lafaz Bismillah, ana pulas tombol pintu dan mengucap, "Assalammu'alaikum"

"Wa'alaikummussalam" Jawab semua yang ada dalam kuliah lughah.Masya Allah, ramainya orang..ana tersenyum malu kerna tahu diri ini telah terlambat datang.huhu,lebih baik lambat dari tidak pergi langsung... :D

Seperkara lagi, ostat yang mengajar ni ostat dari Mesir.Memang happening dan riuh kuliah ni..

Manakan tidaknya,kami tak berapa afham apa yang ostat ni nak terangkan..ostat Ibrahim @ ostat Mesir ni pula tak berapa pandai cakap lughah melayu, susah juga dia nak terangkan panjang lebar..SO, ostat mesir ni ajar kami lughah 'arab, lepastu kami pulak ajar lughah melayu kat ostat ni..bila masing - masing tak afham juga, bahasa isyarat la jalan opsyen terakhir nak bagi betul2 afham kan lughah 'arab ni..penghabisannya, kami dalam kuliah ni banyak terketawa dek muka ostat yang tengah stress cari idea baru nak menjadikan pengajarannya menjadi lebih efektif agaknya...moga2 kuliah ni terus meriah sampai akhir kuliah...

Pelajaran Baru...

Hari ini 2 orang anak saudara ana yang berpipi donat nak belajar memotong bawang..

kisahnya bermula, ana ke dapur nak siapkan bahan2 memasak.tetiba, terlintas seorang budak kecil berumur setahun setengah menarik kerusi sebelah ana..Dengan segala kudrat si kecil ni, dia cuba memanjat kerusi untuk berdiri sama tinggi dengan ana..kecik2 dah pandai ukur sama tinggi eh... :D dia lihat ana tengah potong bawang merah..ana buat tak tahu ja,ana nak lihat respon dia,iman namanya.Iman mula makin dekat dengan ana.mata makin membulat untuk memastikan apa yang ana sedang buat.Dari analisis ana, dia sedang tengok macam mana bawang yang bulat ni dipotong jadi nipis dan berkeping2..ana diam lagi supaya dia kusyuk dengan 'penyembelihan' bawang merah ni..

pastu, dek lama sangat keluarlah sora comelnya, :

Iman : ngah, ni.... (jarinya tunjuk ke arah bawang)

Ana : Ni bawang.baaa waang, bawang..

Iman : wang, wang... ( memang masih pelat lagi, adeih) -matanya pandang tepat untuk mencri kepastian dari ana..ana mengangguk dan senyum.

kemudian bila sudah siap bahan, Iman mula mengusik bawang yang ana telah siap potong.Ana beri dia pisau jem supaya Iman tak ambil pisau yang ana guna.Apa lagi, Iman dengan pantas mempraktikkan apa yang telah dia lihat tadi, dan cuba potong seperti yang ana buat..macam2 la jenis gaya potongan..ish3

Tak lama kemudian, datang kakak nak menyibuk juga..kakak pun nak cuba2 potong bawang...ana cari la pisau jem dan biarkan depa dua orang ni jadi chef potong bawang yang berjaya sementara ana siapkan hidangan tengahari..bila ana nak masak, bawang yang ana potong telah berjaya dipelbagaikan rupa bentuknya oleh 2orang anak saudara yang berpipi donat ni..adieh. apapun,terima kasih2 banyak2 tolong cik2 kecik..^_^

Belajar itu suatu proses pembelajaran kehidupan realiti..

Belajar itu suatu proses memahami kejadian maknawi hidup ni..

Belajar itu suatu proses penerimaan pengetahuan..

Belajar itu suatu proses mengenali potensi diri..

Belajar itu akhirnya kita semakin kembali pada Allahu Rabbuna..

Kerna akhirnya kita akui ilmu-Nya lebih luas dari apa yang kita ketahui...

Maka, bersyukurlah atas nikmatNya!^_^

Wednesday, January 14, 2009

Hijrah Kali ini...

Assalammua'laikum wrh wbt..

Hijrah Kali Ini

1430 Hijriyyah bukan Hijrah sebarangan.

Kali ini, saya dan keluarga berhijrah besar-besaran dalam hampir keseluruhan aspek kehidupan.

Muharram 1430 ini, Muhammad Saiful Islam menjejakkan kaki ke hari pertama persekolahannya di Darjah 1. Terasa baru lagi saya memotong tali pusatnya daripada Ummu Saif di subuh hening 6 Julai 2002 di Belfast. Hari ini Muhammad Saiful Islam sudah darjah 1.

Saya pula yang jadi terlebih semangat.

Bersama sakit-sakit badan mengemas rumah dan berkejar ke sana-sini menguruskan Isnin pertama Januari 2009, saya berjaga malam menjahit seluar sekolah Saif yang labuh. Beg dan kasut disiapkan sebaik mungkin. Selepas rebah keletihan, Ummu Saif pula bangun malam menampalkan lencana sekolah Saif dan menyiapkan lagi benda-benda ‘kecil’ yang saya terlepas pandang.

060120091053

Gosok baju

Awal-awal pagi lagi saya sudah kejutkan Saif.

Bersemangat dia bangun pagi.

Selepas solat Subuh, kami segera keluar meninggalkan rumah. Kami gagal memastikan perpindahan rumah disempurnakan sebelum buka sekolah. Maka pagi ini, kami sekeluarga bergegas menghantar Naurah dan Imad ke Nursery, kemudian memandu jauh membelah lautan kereta dari Cheras ke Ampang untuk memastikan Saif tidak lewat ke sekolah pada hari pertamanya.

Naurah sudah memuncung.

Sangkanya dia juga akan ke ’sekolah baru’. Namun disebabkan oleh diri kami yang masih tersangkut di Cheras, Naurah dan Imad terpaksa ditinggalkan di nursery mereka, seperti biasa.

Alhamdulillah, ijtihad saya untuk menggunakan laluan Pandan Indah dan tidak Jalan Ampang, banyak memudahkan perjalanan kami. Saif tiba tepat pada masanya.

Sebak hati saya melepaskan Saif ke perhimpunan pagi. Seronok melihat ustaz dan ustazah sekolah yang begitu ceria lagi bersemangat menyambut murid-murid baru di sekolah. Tahniah juga kepada pihak sekolah kerana tahun 2009, mereka menerima jumlah pelajar teramai di dalam sejarah sekolah. Murid darjah 1 mencecah lebih 100 orang dan Saif ceria menjadi salah seorang daripada mereka.



050120091039

Muhammad Saiful Islam bergaya dengan uniform sekolah dan beg barunya. Jam 6:20 pagi

yop-87697

Naurah dan Imad tak sempat mandi. Semua kelam kabut mengejar masa

050120091043

Perhimpunan Pagi pertama di Dataran sekolah

Selesai pengagihan kelas dan Saif masuk ke 1 Omar, saya dan Ummu Saif bergegas balik ke rumah di Cheras untuk mengejar Subalipack yang sudah pun tiba di kondominium kami.

Saya rasa gementar juga apabila wajah pekerja-pekerja Subalipack yang semacam terkejut dan tercekik menelan air liur tatkala melihat barangan di rumah kami yang Masya Allah… terutamanya buku! Mereka mencadangkan agar satu hari diperuntukkan untuk mengemas barang dan kami berpindah pada hari Selasa. Namun saya tidak dapat menunaikan permintaan tersebut kerana tuan rumah sudah mendesak kami untuk segera keluar memandangkan ada potential tenant yang sudah berbaris.

050120091046

Kitab-kitab dilabel sebagai QURAN untuk dijaga kehormatannya

050120091045

Sebahagian kecil daripada barang-barang yang dibungkus. 8 jam diperlukan untuk pembungkusan berkenaan

Saya kasihan melihat Ummu Saif yang keletihan.

Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada pekerja Subalipack yang sangat cekap mengemas rumah kami.

Setelah tujuh tahun kami menyewa, akhirnya saya sekeluarga berpindah ke rumah kami sendiri. Rumah yang sangat benar pada mengungkapkan maksud “memaksa diri untuk berubah”. Usia semakin meningkat, hartanah terus naik melonjak-lonjak. Biar pun gerun dan berdebar dengan ‘komitmen’ besar ini, kami paksa diri ini untuk mencapai upaya dan Alhamdulillah Muharram 1430 bersamaan Januari 2009, kami berhijrah masuk ke rumah sendiri.

Jam 2:45 petang kami bergegas berkejar ke sekolah semula di Ampang untuk mengambil Muhammad Saiful Islam. Mujurlah jalan raya tidak sesak. Bagus juga kerana sekolah yang kami pilih ini menggabungkan kurikulum kebangsaan dan agama, maka jadual persekolahan tamat lewat sedikit iaitu pada jam 3 petang.

“Apa Abi lambat…. penat Yop tunggu tau!” kata Saiful Islam dengan muka yang monyok di kaki lima sekolah.

Sebaik sahaja masuk ke kereta, Yop sibuk bercerita tentang pengalaman hari pertamanya di sekolah. Ada kawan yang berak dalam seluar, jumpa kawan baru, belajar membeli makanan di kantin sekolah dan solat zohor berjemaah sebelum bersurai.

Apa yang pasti, tiada sekelumit pun rasa gementar atau takut di hati anak sulung kami ini. Untuk itu, saya pulangkan segala puji-pujian kepada Allah jua. Sedar-sedar, Saiful Islam sudah pun tertidur keletihan di dalam kereta.

050120091048

Keletihan! Tetapi tali pinggang belakang jangan lupa pakai

Tepat jam 6 petang, proses mengemas barang dan memindahkan semuanya ke lori selesai. Dua buah lori 3 tan digunakan oleh Subalipack untuk mengangkut barang-barang kami.

Naurah dan Imad juga diambil dari nursery mereka. Kami melambaikan tangan ke Prisma Cheras Condominium yang penuh dengan 1001 kenangan, berhijrah ke Baiti Jannati (ameen) kami di Ampang.

Dalam suasana senja, proses memunggah barang dari lori ke rumah dilakukan. Beberapa orang jiran yang juga baru berpindah, datang bertandang dan bertukar-tukar salam. Gembira hati kami sekeluarga mendapat sekurang-kurangnya beberapa orang jiran yang ramah dan mesra. Lucu juga, apabila ada jiran yang cuba mencantumkan nama saya, nama anak-anak dan nama isteri dan akhirnya, “ooo, ni Ustaz Hasrizal yang tulis buku Aku Terima Nikahnya tu ya!”

Aduh… merah padam muka saya.

Sudahlah pekerja Subalipack pun ada yang membacanya.

Jiran pun sama juga!

Saiful Islam, Naurah dan Imaduddin berlari-lari di sepanjang jalan di hadapan rumah kami yang masih lengang. Seronok juga mereka kerana mendapat kawan baru di hadapan rumah.

Sejurus sebelum Isyak, pasukan Subalipack selesai memunggah kedua-dua buah lori dan memasang kembali katil dan almari kami. Sesungguhnya menggeletar tangan saya membayar bilnya yang mencecah lebih RM3000! Akan tetapi, memandangkan buku dan barang kami yang menyebabkan jiran tetangga menggelengkan kepala, ditambah pula dengan Ummu Saif yang sedang mengandung anak keempat kami pada trimester pertama, saya yakin ini adalah keputusan terbaik kami.

Saya berikan 5 bintang kepada keseluruhan soalan kaji selidik Subalipack kerana berjaya memberikan perkhidmatan yang sungguh baik lagi bermakna.

Agak sedih kerana ada juga bahagian rumah yang bocor. Rahsia umum yang diketahui semua, PKNS amat cincai dalam membina rumah di dalam projek mereka. Malah saya yakin, adalah lebih baik saya usahakan sendiri mencari pihak untuk membaiki kebocoran yang berlaku, kerana jaminan perkhidmatan selepas jualan, sedia diketahui akan masalah-masalahnya. Beberapa kerosakan pada bumbung hadapan sudah dilaporkan.

Mempertahankan status bumiputera PKNS rupa-rupanya sangat memberikan kesan kepada nilai kompetensi. Penyakit zon selesa!

050120091051

Penat…. belum pernah penat sepenat ini

Namun, setelah selesai saya dan Ummu Saif menggosok baju anak-anak dan berjaya menemui teko untuk membancuh hot chocolate, jam 1 pagi saya ucapkan tahniah dengan penuh kasih sayang dan kesyukuran kepada Ummu Saif, atas satu lagi hijrah kami dalam melayari bahtera rumahtangga yang dibina.

Tahun 1430 / 2009 ini adalah tahun melipatgandakan kerja atas pertambahan tanggungjawab dan komitmen. Syukurlah kerana kerja menjadi salah satu cabang perjuangan. Mudah-mudahan bertambahnya kerja, bertambah jua maksud ERTI HIDUP PADA MEMBERI…

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang Selangor

p/s: foto-foto belum dapat disertakan memandangkan connection Celcom Broadband menggunakan telefon bimbit saya agak lemah






"Erti Hidup Pada Memberi"

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

Tuesday, January 13, 2009

Palestin: Tanggungjawab Persaudaraan Dan Kemanusiaan




Oleh: Dr. Muhammad Asri Zainul Abidin
Sumber: http://drmaza.com/
Palestin: Tanggungjawab Persaudaraan Dan Kemanusiaan

Pembunuhan ganas yang dilakukan oleh Yahudi Israel di Gaza, Palestin amat memilukan. Ia bukan sahaja mencabar perasaan persaudaraan Islam atau ukhuwwah islamiyyah kita, bahkan ia mencemar dan mengotori nilai kemanusiaan sejagat.

Ketika artikel ini ditulis sudah hampir 400 rakyat Gaza yang dibunuh kejam. Di mana Amerika yang kononnya berjuang memerangi pengganas? Pelindung Israel tersebut pantang ada kegiatan yang dianggap ganas yang dilakukan mereka yang mendakwa muslim terus sahaja dia akan besar-besarkan dan tindakan memeranginya secara membabi buta akan dilancarkannya.

Namun setiap kali Israel melakukan keganasan, dialah yang akan mempertahankannya. Tidak jika Amerika itu digelar syaitan. Bahkan ketika Gaza diserang ganas oleh Israel ketika ini, Bush mengistiharkan HAMAS itulah pengganas. Malanglah umat Islam jika masih ingin mengharapkan dari Amerika.

Demokrasi yang kononnya hendak dijuarai oleh Amerika di dunia Arab hanyalah permainan politik semata. Umpamanya Mesir, sekalipun tampuk kuasa yang ada pada hari ini meminggirkan demokrasi dan mengkhianatinya, namun tampuk tersebut terus dipertahankan oleh Amerika disebabkan berbagai kepentingannya.

Antaranya, Mesirlah pada hari ini yang menghalang kemasukan bantuan melalui sempadannya dengan Palestin. Sukar bagi syaitan berwatak malaikat. Saya tidak pasti dengan lobi Yahudi yang kuat dalam politik Amerika, apakah Obama akan mampu berbuat sesuatu?

Beberapa hari saya menyertai demontrasi membantah kekejaman Israel di hadapan Kedutaan Israel di London. Bersama saya Saudara Maszlee Malik yang sedang menyiapkan Ph.D di sini. Beliau banyak menulis dan membabitkan diri dalam isu-isu Palestin. Juga Saudara Wan Saiful Wan Jan, orang melayu yang aktif dalam politik British dan menjadi calon Parti Liberal Konservatif di UK ini.

Ramai yang menyertainya. Bukan sahaja orang Islam dan Arab, turut sertai juga mereka yang bukan muslim yang terdiri daripada ‘orang putih dan tidak putih’ UK ini. Dato’ Seri Shahidan Kassim yang sekali lagi datang ke London juga turut hadir.

Selama seminggu demonstasi berjalan di London. Bukan sahaja di hadapan Kedutaan Israel, orang ramai turut berdemontrasi di hadapan Kedutaan Mesir kerana negara tersebut menutup sempadannya untuk bekalan makanan dan ubatan disalurkan kepada rakyat Palestin.

Hari Sabtu (hari artikel ini ditulis) demontrasi besar di seluruh London akan diadakan. Bantahan dibuat untuk menyelamatkan rakyat Palestin. Ia melepasi batasan kepuakan atau kepartian yang sempit. Jika sesiapa yang hendak membantah Israel pun masih nak kempen parti, ternyata otaknya sama dengan Israel.

Demonstrasi sebegini, mempunyai peranannya yang tersendiri. Saya juga mengharapkan umat Islam dan masyarakat dunia mengadakannya. Ya, bagi umat Islam sepatutnya tugasan kita lebih besar daripada sekadar tunjuk perasaan. Kita diwajibkan membantu saudara seislam kita yang ditindas atau dikejami dengan harta dan nyawa kita.

Firman Allah: (maksudnya)

Quote::
“Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas yang terdiri daripada kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! keluarkanlah kami dari negeri ini, yang penduduknya zalim, dan jadikanlah bagi kami daripada pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh). Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan taghut (pelampau). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah”. (Surah al-Nisa, ayat 75-76).

Berdasarkan ini, kata al-Imam al-Jasas (wafat 370H):

Quote::
“Adalah sesuatu yang diketahui umum bahawa telah menjadi iktikad seluruh kaum muslimin; apabila penduduk sesuatu negeri (kaum muslimin) dalam ketakutan dari serangan musuh, dan mereka tidak mampu menghadapinya merasa terancam negeri, nyawa dan kaum mereka, maka ketika itu wajib ke atas seluruh umat untuk keluar mempertahankan kaum muslimin dari serangan musuh. Ini adalah perkara yang tiada khilaf lagi di kalangan umat. Tiada sesiapa pun yang menyatakan harus dibiarkan ditumpahkan darah kaum muslimin” (Abu Bakr al-Jasas, Ahkam al-Quran, 4/312, Beirut: Dar Ihya al-Turath al-`Arabi).

Namun atas kekangan keadaan yang ada. Ramai para pemimpin umat Islam yang tunduk kepada kehendak Amerika, lalu mereka menjadi pelindung secara langsung atau tidak langsung kepada Israel. Lihat sahaja Mesir yang sanggup menutup sempadannya sehingga bantuan makanan dan ubatan tidak dapat sampai kepada rakyat Palestin, sehingga rakyat Palestin tidak dapat melepaskan diri kekejaman Israel.

Kita umat Islam menjadi umat yang tidak terdaya. Bukan sahaja bertindak, bahkan bersuara pun ramai yang takut. Tidak ramai pemimpin seperti Tun Mahathir Mohamad yang lantang dan berani untuk mengkritik dan berusaha membantah Amerika dan Israel. Ramai yang lain bergantung rahmat kepada Amerika. Bahkan bukan sedikit yang sedang ‘mengidam kerusi kuasa’ bertawakal harap dari Amerika.

Maka, di saat ini, sekurang-kurangnya demontrasi, atau apa sahaja bantahan yang tidak bercanggahan dengan Islam hendaklah dilakukan oleh umat Islam yang tidak berkemampuan. Demikian juga bantuan kewangan. Di Malaysia, sepatutnya mereka yang memegang tampuk-tampuk pentadbiran agama, sama ada yang berada di atas kerusi politik, atau istana perlu menjadi kelompok yang paling lantang membantah dan menghulurkan bantuan.

Saya terharu ketika berjumpa dengan sekumpulan wanita British yang tidak beragama Islam, mengikat serban Palestin di tengkok mereka dan memberitahu kami mereka akan mengambil cuti seminggu untuk menyertai bantahan terhadap Israel. Mereka mengedarkan risalah tentang kekejaman Israel.

Malanglah, jika yang mereka yang seperti ini membantah Israel, tetapi golongan yang diberikan amanah menjaga agama tenggelam dalam keempukan takhta dan membisu seribu bahasa. Di mana pula Majlis Fatwa Kebangsaan ketika ini? Tidak adakah fatwa tentang apakah kewajiban umat Islam dalam isu Palestin? Setelah berletihan dengan isu yoga dan pengkid, tidakkah mahu difikirkan isu Palestin pula?

Jika tidak, malanglah bagi umat Islam yang terdedah kepada dunia berita dan maklumat, tiba-tiba tidak mengambil endah tentang apa yang berlaku di Palestin dan tanggungjawab muslim membela saudara-mara kita kaum muslimin. Sabda Nabi s.a.w:

Quote::
“Bandingan orang-orang mukmin dalam kasih-sayang, kesian dan simpati sama seperti satu jasad. Apabila satu anggota merasa sakit, maka seluruh angota lain turut berjaga malam dan demam” (Riwayat Muslim)

Islam bersikap adil. Islam tidak pernah menyatakan setiap mereka yang tidak menganut Islam itu adalah musuh Islam. Demonstrasi di seluruh dunia pada hari ini turut dilakukan oleh mereka yang bukan Islam. Islam hanya bermusuh dengan mereka yang melancarkan permusuhan dan kezaliman kepada umat Islam. Samada permusuhan itu atas kebencian kepada agama ini, atau atas sikap yang ingin menzalimi orang lain.

Kemudian, Islam tidak menerima dan membantah kezaliman di mana sahaja ia dilakukan. Samada ke atas muslim atau bukan muslim, samada kepada insan atau binatang dan alam. Kita membantah kekejaman ke atas saudara seakidah kita di Palestin atas nama Islam dan kemanusiaan. Orang lain membantah atas dasar kemanusiaan.

Jika mereka yang bukan Islam dizalimi, kita tetap akan membantah atas dasar Islam dan kemanusiaan. Ini kerana prinsip Islam merangkumi prinsip kemanusiaan sejagat. Namun jika ada yang langsung tidak membantah, maka dia tiada prinsip Islam dan prinsip kemanusiaan.

Thursday, January 08, 2009

"Selamatkan Pelestin!!"

Assalammua'laikum wrh wbt..

Kawan2,teman seperjuangan, sohib, sohibah, mujahid, mujahidah semua..

Saudara kita di sana sedang kesusahan...


Mohon sumbangan untuk tabung Jihad Palestin..Boleh masukkan dalam akaun Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia,

Akuan Maybank, 5622-0960-8847..

Barakallahufikum..JAzakumullah khairan khatira...

p/s- derma melalui ISMA, ABIM, KARISMA dan seumpamanya pun boleh juga..

Wednesday, January 07, 2009

RAPAT UMUM | "Selamatkan Gaza"


Sumber: http://amanpalestin.org/
Dipetik Dari: http://palestinkini.info

Rakyat Malaysia di jemput hadir dalam Rapat Umum Selamatkan Gaza bagi menyatakan sokongan terhadap rakyat Palestin di Gaza dan mengutuk kezaliman yang dilakukan olah rejim Zionis ke atas mereka.

Anjuran: Aman Palestin

Tarikh : 10 Januari 2009m/13 Muharram 1430h
Masa: 10 pagi hingga 12 tengahari.